Drepturile medicale ale cetățenilor străini, proveniți din Ucraina

Potrivit legislației în vigoare, cetățenii străini sau apatrizii aflați în situații deosebite, care provin din zona conflictului armat din Ucraina și intră în România, au dreptul de a beneficia de aceleași servicii medicale ca și asigurații români, fără plata contribuției de asigurări sociale de sănătate.

Drepturile medicale ale cetățenilor ucraineni care intră pe teritoriul Romîniei și care solicită o formă de protecție internațională în România sunt:

  • dreptul la asistență medicală primară și tratament corespunzător, asistență medicală de urgență, precum și asistență medicală și tratament gratuit în cazurile de boli acute sau cronice care le pun viața în pericol iminent, prin sistemul național de asistență medicală;
  • dreptul de a fi incluși în programele naționale de sănătate publică ce au drept scop prevenirea, supravegherea și controlul bolilor transmisibile, în situațiile de risc epidemiologic;
  • dreptul la medicamente, materiale sanitare și dispozitive medicale

Acordarea de sprijin și asistență medicală cetățenilor străini proveniți din zona conflictului armat din Ucraina se face urmând următorii pași:

  1. Cetățenii ucraineni ce au nevoie de servicii medicale se pot prezenta la furnizorii de servicii medicale ce se afla în contract cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate, respectiv Casele Județene de Asigurări de Sănătate, cu documentul de trecere a frontierei de stat, valabil, cuprins în Lista documentelor de trecere a frontierei de stat acceptate de statul român, prevazută în Anexa din Ordinul ministrului afacerilor externe nr 1124/2015 privind lista documentelor de trecere a frontierei de stat acceptate de statul român, cu modificările și completările ulterioare, din care să rezulte că persoana se încadrează în categoria cetățenilor ucrainieni sau, după caz, a cetătenilor străini sau apatrizi care provin din zona conflictului armat din Ucraina;
  2. Furnizorul va transmite documentul Casei de asigurări de sănătate cu care se află în contract, în format electronic, semnat cu semnătura electronică calificată folosită în relația contractuală cu aceasta. O copie a documentului se păstrează la furnizor.
  3. Casa de asigurări de sănătate va intoduce persoana în sistemul informatic unic integrat, generând un COD DE ASIGURAT.
  4. Codul nou generat se trimite furnizorului de servicii medicale astfel încât furnizorul să poată înregistra în sistem serviciile medicale pe acest cod.