Nutriția în bolile oncologice

Autor:
Nutritionist

Nutriția este o problemă majoră pentru majoritatea pacienților cu cancer și familiile lor, iar impactul ei va duce adesea la discuții extrem de emoționale. Mulți pacienți vor fi îngrijorați când vor fi martorii pierderii poftei de mâncare și a greutății. Membrii familiei vor pronunța și mai des îngrijorări: scăderea în greutate este pentru mulți, înspăimântător, sinonim, cu cancer în stadiu tardiv, fatal. Pentru toți participanții, există adesea o teamă subiacentă nepronunțată: că cancerul lor ar fi putut deja „consumat” pacientul și, prin urmare, „a câștigat”. Pe de altă parte, nutriția este un factor ce îl poate influența semnificativ.

Membrii familiei văd adesea alimentele ca pe o modalitate de recuperare și cred că consumul crescut ar crește greutatea și ar prelungi viața, prin urmare, de obicei, pun persoana iubită sub presiune să mănânce, provocând tensiune și conflict în relația pacient-familie. Astfel, membrii familiei au nevoie de informații medicale și îndrumări cu privire la nutriție pentru a se asigura că primesc cea mai bună îngrijire posibilă pentru membrul familiei lor, altfel ar experimenta frustrare și furie din cauza gestionării pierderii în greutate și ar percepe o lipsă de intervenție în legătură cu preocupările nutriționale.

Tratamentele anticancerigene, fie că vorbim de chimioterapie, radioterapie sau intervenții chirurgicale, nu sunt lipsite de efecte adverse. Acestea afectează calitatea vieții pacientului oncologic, cauzează disconfort şi îngreunează considerabil viața, abilitatea de a desfăşura activităţile zilnice. Unele efecte adverse pot dura puţin, iar altele săptămâni, luni sau chiar ani. Efectele diferă în funcţie de cancer, de felul tratamentului şi de organismul fiecărei persoane. Chimioterapia şi radioterapia distrug celulele canceroase, dar distrug şi celule sănătoase, ceea ce duce la apariţia acestor efecte adverse.

Una dintre reacțiile adverse acestor tratamente este anorexia. Pentru a preveni și combate acest lucru sunt necesare alimente bogate caloric, dar nu în exces, precum fasole, pui, peşte, carne, iaurt, ouă.

  • Adăugați suplimentar proteine, cum ar fi utilizarea laptelui fortificat cu proteine.
  • Mâncați alimente bogate în proteine mai întâi la masă când pofta de mâncare este cea mai puternică. 
  • Sorbiți doar cantități mici de lichide în timpul meselor.
  • Beți milkshake-uri, smoothie-uri, sucuri sau supe dacă nu aveți poftă să mâncați alimente solide.
  • Mâncați alimente care miros bine.
  • Încercați alimente noi și rețete noi.
  • Încercați băuturi blenderizate care sunt bogate în nutrienți 
  • Mâncați mese mici și gustări sănătoase des pe parcursul zilei.
  • Mâncați mese mai mari când vă simțiți bine și sunteți odihnit.
  • Mâncați cea mai mare masă când vă este cel mai foame, fie la micul dejun, la prânz sau la cină.
  • Pregătiți și depozitați cantități mici de alimente preferate, astfel încât acestea să fie gata de mâncare atunci când vă este foame.
  • Spălați-vă dinții și clătiți-vă gura pentru a ameliora simptomele și gustul.

De asemenea, greața este cel mai persistent simptom în timpul tratamentelor anticancerigene. 

  • Alege alimente care te atrag. Nu vă forțați să mâncați alimente care vă fac să vă simțiți rău. Nu mâncați alimentele tale preferate, pentru a evita legarea lor de a fi bolnav.
  • Mâncați alimente fade, moi și ușor de digerat, mai degrabă decât mese grele.
  • Mâncați alimente uscate, cum ar fi biscuiți, batoane sau pâine prăjită pe tot parcursul zilei.
  • Mâncați alimente care sunt ușor pentru stomac, cum ar fi pâine prăjită, iaurt simplu și bulion limpede.
  • Mâncați alimente și beți lichide la temperatura camerei (nu prea cald sau prea rece).
  • Folosiți picături de lămâie, dacă simțiți un gust rău în gură.
  • Mâncați 5 sau 6 mese mici în fiecare zi în loc de 3 mese mari.
  • Sorbiți doar cantități mici de lichid în timpul meselor pentru a evita să vă simțiți plin sau balonat.
  • Nu săriți peste mese și gustări. Un stomac gol vă poate agrava greața.
  • Stați în picioare sau stați întins cu capul ridicat timp de o oră după ce ați mâncat.
  • Planificați cele mai bune ore pentru a mânca și a bea.

Surse:

  1. https://www.cancer.gov
  2. https://www.espen.org